بستن درپوش با دست کافی است و استفاده از آچار نیاز نمیباشد .
- سیلندرتحت فشار دستگاه نیز با هوای فشرده معمولی / نرمال توسط کمپرسورهای شارژ با حداکثر فشار 300 بار پر میشود . سیلندر را بعد از شارژ به رگلاتور تقلیل فشار متصل کرده و با دست محکم کنید .
در این زمان دستگاه آماده بکار می باشد .
نکات مهم :
** سیلندر تحت فشار به حالت بسته باقی میماند و فقط در زمان عملیات باز میشود .
** همیشه از پر بودن سیلندراطمینان حاصل نمایید و چنانچه فشار داخل سیلندر از 150 بار کمتر باشد جهت شارژ مجدد آن اقدام نمایید .
** همیشه از پر بودن مخزن دستگاه اطمینان حاصل نمایید .
** در اختیار داشتن سیلندرهای یدکی حین عملیات توصیه می گردد .
2- بکارگیری سیستم اطفاء حریق
- نازل تفنگی شکل را برداشته و سیلندر تحت فشار را به آرامی باز کنید . دستگاه برای استفاده و کارکردن آماده بوده و در صورتیکه نازل با مهارت بکار گرفته شود مایع اطفا حریق داخل مخزن به حالت یک جریان مه متراکم ریز خارج خواهد شد .
در دستگاههایی که با مدل نازل دو وضعیتی تجهیز شدهاند میتوانید حالت اسپری و یا جت را انتخاب کرده و برای تغییر دادن آن به صورت زیر عمل نمایید:
1- فرایند اطفا را از طریق آزاد کردن ماشه نازل متوقف کنید . ( سیستم هنوز هم میتواند تحت فشار باشد.)
2- وضعیت نازل را از طریق تغییر دادن آن ، 180 درجه به چپ یا راست در حالت اسپری یا جت انتخاب کنید .
3- از طریق فشار دادن ماشه تفنگ عملیات را ادامه دهید .
** برد پرتاب به حالت جت 16 متر میباشد .
** فاصله پرتاب به حالت اسپری 6 متر میباشد.
پس از مصرف کردن تمام یا بخشی از مایع اطفایی داخل مخزن ، (شیر) سیلندر تحت فشار را ببندید و باقیمانده فشار داخل مخزن را از طریق سوپاپ خروجی تخلیه کنید . لطفاً دقت نمایید که همه فشار داخل مخزن به طور کامل تخلیه گردد .
** قابل توجه است فقط در صورتیکه فشار داخل مخزن به طور کامل تخلیه و مخزن از تحت فشار بودن خارج گردیده باشد میتوان درپوش دستگاه را باز نمود !
دستگاه را مطابق توضیحات بالا مجدد شارژ نمایید .
3- سوپاپ ایمنی (اطمینان)
در صورت وجود نقص و خرابی رگلاتور فشار، یک سوپاپ ایمنی در قسمت رگلاتور فشار وجود دارد که فشار مازاد و بیش از حد داخل مخزن از طریق باز شدن سوپاپ ایمنی تخلیه میگردد و بصورت اتوماتیک بسته خواهد شد .
4- نحوه بازدید
سیستم اطفا حریق باید به طور مرتب بازدید شود ولی حداقل هر 12 ماه می بایست جهت اطمینان از عملکرد آن توسط یک کارشناس مورد بازدید و بررسی های لازم قرار گیرد . موارد ذیل جهت بازدیدهای دوره ای و روزانه تاکید می گردد .
· تمیزی و نظافت دستگاه
· خوانا بودن و صحیح بودن نوشته برچسبها
· اتصالات ، شیلنگ و وضعیت ظاهری دستگاه
· پوشش رنگ محافظ (به طور مثال از نظر زنگزدگی یا خوردگی)
· کهنه و فرسوده شدن پلاستیک تفنگ و شلنگ و یا آسیب های احتمالی حین عملیات ( به طور مثال پارگی و تغییر رنگ )
· نحوه عملکرد تفنگ ( هردو وضعیت جت و اسپری)
· رزوههای درب مخزن ، اتصالات نازل و فشار شکن از نظر آسیبهای مکانیکی و قابلیت کارکردن
·2- روغن کاری رزوه درب مخزن (خمیر لوله)
· صحت سلامت سوپاپ ایمنی (اطمینان)
· صحت سلامت سیلندر تحت فشار (از لحاظ وضعیت ظاهری و تست های استاندارد مربوطه )
· وضعیت شلنگ از لحاظ انتقال مایع اطفایی یا گاز مولد فشار و عبور روان و آزاد
** قابل توجه است هرگونه تعمیر یا شارژ دستگاه در دفتر روزانه ثبت شده تا سایر همکاران از سلامت و آماده بکار بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایند .
** سیلندر تحت فشار باید هر ده سال یکبار مطابق با استاندارد مربوطه مورد آزمایش مناسب قرار گیرد .
5- مشخصات فنی دستگاه
ظرفیت مخزن 10 لیتر
ظرفیت سیلندر هوا 2 لیتر - 300 بار (هوای فشرده)
فشار کارکرد 34 بار
دبی خروجی 24 لیتر در دقیقه
حداکثر زمان کارکرد پیوسته در حدود 26 ثانیه
وزن پر 25 کیلوگرم
برد پرتاب جت 16 متر
برد پرتاب اسپری 6 متر
6- سیلندر تحت فشار
هر شخصی که با یک سیلندر تحت فشار کار میکند باید نکات ایمنی را رعایت نموده و مطابق با مقررات آن را کنترل کرده و اقدامات لازم برای تعمیر یا تعویض ضروری را فوراً انجام دهد . در صورت مشاهده هر گونه آسیب فیزیکی روی بدنه سیلندر ( ضربه ، زنگ زدگی و . . . ) باید سیلندر را از رده کاری خارج کرده و سیلندری سالم را جایگزین نمود .
** نکات مهم :
- حداکثر فشار کارکرد دستگاه (مخزن) 34 بار و حداکثر درجه حرارت کارکرد 60 درجه سانتیگراد میباشد .
- سوپاپ ایمنی نباید دستکاری شده و میزان فشار تنظیم شده آن (حداکثر 34 بار)تغییر یابد .
- قطعات مورد نیاز می بایست با قطعات کاملاً مشابه دارای مجوز توسط شرکت تعویض شوند .
- رعایت نکات ایمنی در خصوص سیلندرهای تحت فشار و انجام تست های مربوطه استاندارد (هر 10 سال یکبار)
- تعمیر و انجام تستهای استاندارد مربوط به سیلندرهای تحت فشار از طریق افراد متخصص و دستگاه های ویژه ممکن می باشد . (می بایست از طریق شرکت های معتبر در این زمینه اقدام گردد .)
- اقدامات تعمیری مورد نیاز دستگاه می بایست فقط توسط کارشناس آموزش دیده انجام شود .
- بازدید های روزانه ، ماهانه وهرگونه اقدام جهت سرویس و تعمیر قطعات و قسمت های مختلف دستگاه می بایست ثبت گردد .